Directorul grupului Renault, Luca de Meo, a spus joi că retragerea din Rusia creează „o situaţie foarte complexă” pentru companie, afectându-i profiturile şi vânzările într-un moment în care vrea să accelereze planul de relansare, informează Reuters. Într-un mesaj trimis angajaţilor, de Meo a spus că Renault va face din securitatea angajaţilor principala sa prioritate pe măsură ce analizează opţiunile pentru operaţiunile sale din Rusia, în urma invadării Ucrainei.
Amintim că Renault a fost singura companie mare occidentală care a refuzat să se retragă de pe piața rusească chiar și după ce restul marilor companii au întors spatele dictaturii criminale de la Kremlin. Politicienii și opinia publică au criticat aspru compania Renault pentru poziționarea sa inițială când toată lumea occidentală își unea forțele să impună sancțiuni Kremlinului. Abia în urma unei intervenții a președintelui ucrainean Volodimir Zelenski în Parlamentul francez, a luat și Renault decizia istorică să se retragă din Rusia.
Astfel, miercuri, Renault a spus că şi-a redus previziunile referitoare la profitul operaţional şi analizează o depreciere a activelor cu 2,2 miliarde de euro ca urmare a posibilelor costuri pentru suspendarea operaţiunilor din Rusia.
Compania franceză este constructorul auto cu cea mai mare expunere pe Rusia, drept pentru care are mai mult de pierdut decât orice altă companie occidentală de pe urma plecării din Rusia. În ultima lună, capitalizarea de piaţă a Renault s-a redus cu aproape 40%.
Partenerul rus al Renault, Avtovaz, o companie controlată de Renault şi care produce autoturisme mărcile Lada şi Renault, a anunţat joi că va fabrica modele noi fără componente importate şi că va face eforturi pentru a reface lanţurile de aprovizionare, 20% din componentele și materiile prime folosite de ei fiind importate.
Ministerul rus al Industriei şi Comerţului a spus joi că se poartă discuţii pentru a decide care va fi viitorul uzinei pe care Renault o deține în apropiere de Moscova. O decizie în acest sens ar putea fi anunţată la finalul săptămânii următoare, ceea ce fi și un prim exemplu legat de ce intenţionează să facă Guvernul rus cu activele companiilor occidentale care pleacă din țară.
La începutul războiului din Ucraina, grupul Renault era în mijlocul unui plan multianual de relansarea a operaţiunilor pentru a deveni competitiv şi a face tranziţia la vehiculele electrice. O parte importantă a strategiei lor se baza pe combinarea mărcilor low-cost Dacia şi Lada într-o singură divizie de afaceri, vehiculele Lada urmând să fie construite pe baza platformei Dacia.
De asemenea, Lada făcea parte din planul Renault de reducere a costurilor. O sursă din interiorul companiei franceze a apreciat că Dacia va rămâne profitabilă chiar şi fără economiile de scară oferite de marca Lada.
„Credem că această mutare strategică ar putea redirecţiona atenţia investitorilor spre operaţiunile de bază ale Renault, care au fost în mare parte restructurate în ultimii ani”, spun analiştii de la JP Morgan.
Dacia a fost preluată de Renault în 1999 şi relansată în 2004 cu modelul Logan. În timp, Dacia a devenit un jucător important pe piaţa auto europeană datorită accesibilității modelelor sale de mașini.